Pinterest is helemaal hip and happening. Het is een viral prikbord waar je foto’s en video’s kunt plaatsen. Op je eigen Pinterest pagina kan je verschillende prikborden, oftewel mapjes, aanmaken zodat je interesses opgedeeld zijn. Als je een interessante foto of video tegenkomt hoef je alleen maar op ‘Pin It’ te drukken en een omschrijving toe te voegen. Zo krijg jij deze foto of video op je Pinterest pagina getoond.
Inzicht in de doelgroep
Als bedrijf kan je een Pinterest account maken en hierop interessante dingen delen zodat je een specifieke doelgroep aanspreekt. Als jij een nieuwe foto of video, afkomstig van je website, met een link naar jouw website plaatst zal je meer traffic genereren naar deze website. Daarnaast kan je ook in de omschrijving een link plaatsen naar jouw website. Ook hierdoor kan je meer traffic genereren op je website.
Pinterest inzetten heeft voor een bedrijfsaccount de extra mogelijkheid om onderzoek te doen naar wat er bij je doelgroep leeft. Pinterest biedt namelijk de mogelijkheid om de statistieken te gebruiken. In deze statistieken kan je zien hoe vaak jouw pin gerepind wordt; hoeveel mensen hierbij bereikt zijn en of deze mensen ook jouw website hebben bezocht.
Je weet voordat je een eigen bedrijf begint op welke doelgroep je gaat focussen. Pinterest heeft een groot vrouwelijk publiek. Er zitten namelijk 70% tot 80% vrouwen op Pinterest. Als jij dus een mannelijk product hebt moet je goed nagaan of jij met Pinterest wel je doelgroep gaat bereiken.
Imago en naamsbekendheid
Waar leg jij als bedrijf je focus op qua imago? Wil je bekent staan als een milieubewust bedrijf of wil je juist heel deskundig over komen? Laat dit in je foto’s en video’s zien. Dus leg je focus op jouw imago en laat dit in je pins terug komen. Naast je imago verbetering kan je ook je naamsbekendheid verbeteren. Zodra jij meer volgers krijgt op Pinterest zullen meer mensen jouw naam gaan herkennen.
Pinterest inzetten
Stap 1: lid worden als bedrijf
De eerste stap die je maakt als je Pinterest wilt inzetten is het registreren. Je kunt je gratis registeren op Pinterest. Je voegt je e-mailadres toe, je wachtwoord, de bedrijfsnaam en je bedrijfstype. Daarnaast kan je ook je website toevoegen, maar dit is optioneel.
Stap 2: maak een prikbord
De tweede stap is het maken van prikbord. Als eerste geef je het bord een naam met een omschrijving. Daarna kies je in wat voor categorie je het bord gaat plaatsen en of je er een locatie aan wilt toevoegen. Dan krijg je ook nog de keuze om je bord verbogen te houden zodat het helemaal alleen voor jou is. Als laatste kan je eventueel ook iemand toevoegen die bij heeft gedragen aan het maken van jouw bord.
Stap 3: foto’s en video’s plaatsen
Zodra je het bord hebt kan je foto’s en video’s hier aan toe gaan voegen. Wil je foto’s vanaf je eigen website of van een branche website op jouw bord hebben staan, dan kan je de Pin It button downloaden. Als je op deze button drukt komt de foto of video van een website op jouw bord te staan.
Pinterest wordt dus het nieuwe Social Media platform voor bedrijven. Met het plaatsen van foto’s en video’s positioneer je je bedrijf. Je naamsbekendheid verhoogt en je imago wordt benadrukt. Pinterest inzetten als marketingmiddel is dus een goed idee.