skip to main content

LinkedIn

LinkedinlogoLinkedIn is een zakelijk sociaal netwerk, waar gebruikers kunnen linken met hun connecties die ze kennen via werk, school, en het dagelijks leven. Geregistreerden kunnen gebruik maken van elkaars zakelijke connecties: zo kunnen ze linken met iemand die misschien wel een baan te bieden heeft. Het systeem is grotendeels gebaseerd op vertrouwen. Je linkt namelijk alleen met mensen die je vertrouwt, omdat er veel zakelijke gegevens op je profiel staan. Zo kun je je oude werkgevers en collega’s vaak terugvinden op LinkedIn, net als je oude klasgenoten en misschien zelfs wel oude leraren.

Zakelijk profiel

Een LinkedIn profiel geeft een zakelijke indruk. Je kunt je huidige baan en je werkverleden online zetten, net als je opleidingen en cursussen, zodat anderen jouw specificaties kunnen zien. Vaak zetten mensen hun Curriculum Vitae op hun profiel, omdat er veel werkgevers op LinkedIn zitten die op zoek zijn naar nieuwe werknemers. Via je contacten kun je linken met potentiële werkgevers. Als iemand jouw profiel interessant vindt, kan het zijn dat die persoon je uitnodigt voor een sollicitatiegesprek, mocht je op zoek zijn naar werk. Bovendien zijn er veel bedrijven die vacatures plaatsen op LinkedIn. Gebruikers van LinkedIn kunnen ook bedrijven volgen, zodat ze altijd up to date zijn wat betreft vacatures. Door een foto toe te voegen aan je LinkedIn-profiel, creëer je vertrouwen. Mensen uit je verleden zullen je kunnen herkennen op de foto en zo weten dat je echt die ene persoon bent.

Vindbaarheid

Een groot voordeel van LiLinkedinLogoTransparentnkedIn is de indexatie door Google. Zo ben je makkelijk terug te vinden op het internet. Je bent nog beter vindbaar als je de URL van je pagina verandert. Je kunt hiervoor het beste je eigen naam gebruiken.

 

Connecties worden weergeven op eerstegraads en tweedegraads niveau. Zo kun je ook de connecties van je contacten bekijken, en kunnen zij jouw profiel ook zien. Misschien dat een van je contacten je kan introduceren tot een zakelijk contact en zo een mogelijkheid voor de toekomst creëren. Door je status af en toe te veranderen kom je homepagina van je contacten te staan en blijf je aandacht trekken. Ook staan er het aantal zogenaamde “recommendations”, ofwel aanbevelingen, op je profiel. Zo kunnen andere gebruikers zien hoe betrouwbaar je bent en of die ander je zou aanraden als werknemer.

 

Ook is het geen slecht idee om je telefoonnummer te plaatsen op LinkedIn. Zo kunnen anderen je bereiken als ze je misschien iets te bieden hebt, of iets van jou willen weten. Ook is het verstandig om je zichtbaarheid aan te zetten. Zo kunnen andere mensen zien dat jij hun profiel hebt bekeken, en dit kan weer een aanleiding zijn voor het maken van contact.

Discussies op LinkedIn

Er kan ook worden gediscussieerd op LinkedIn. Vaak zijn dit zakelijk gerichte discussies. Ook polls zijn mogelijk, om de meningen te peilen van je contacten. Ook is er een LinkedIn Answers. Hier kunnen professionals antwoord geven op je vragen. Het is vergelijkbaar met Yahoo! Answers, alleen worden via LinkedIn Answers over het algemeen zakelijk gerichte vragen gesteld, die beantwoord worden door experts.

Groepen

Een andere optie is het aanmaken van een groep. De discussies in deze groep kunnen voor iedereen toegankelijk zijn, maar ook afgeschermd worden zodat enkel de groep de discussies kan inzien. Het nadeel van een groep is de spam die er aan vast zit doordat er zo veel mensen kunnen deelnemen. LinkedIn heeft een systeem ontworpen waardoor er minder spam verzonden wordt, maar het blijft een probleem.