skip to main content

Twitter

Twitter is een Amerikaanse gratis internetdienst (microblog) waar je berichten van maximaal 140 tekens op kunt plaatsen. Otwittericonok in Nederland is de site razend populair en komen er elke dag veel nieuwe gebruikers bij. Als gebruiker van Twitter heb je een eigen profiel en profielfoto en kun je de berichten van andere gebruikers lezen door deze gebruikers te ‘volgen’. Twitter is leuk, snel en handig. Volg het wereldnieuws, jouw favoriete voetbalclub, politici en je idolen en je bent meteen overal van op de hoogte!

Het ontstaan van Twitter

Het begon allemaal in 2006, toen het bedrijf Obvious Corp uit San Francisco het medium dat nu Twitter heet, oprichtte. Twitter was toen slechts een project onder één van de sites van het bedrijf, Odeo. De code voor het project was twttr, gebaseerd op de naam van Flickr, een site waar je foto’s kunt delen, en de lengte van Amerikaanse short code: 5 karakters. Het eerste bericht dat op ‘twttr’ kwam te staan, was van één van de oprichters, Jack Dorsey: ‘just setting up my twttr’. De andere oprichters waren Noah Glass, die later ontslagen werd en vervangen werd door Dick Costolo, Evan Williams en Biz Stone.

 

In 2007 kreeg Twitter een enorme boost op het South by Southwest festival, een festival voor onder andere interactieve communicatie. Op het festival werden twee grote schermen opgehangen, waarop alleen maar twitterberichten, of tweets, te zien waren. Iedereen die er was, deed mee en zo werd het gebruik van Twitter van 20.000 tweets per dag verhoogd naar 60.000 tweets per dag. Het bedrijf won de South by Southwest Web Award van 2007 en werd zo algemeen bekend.

 

Na het winnen van de award stopten Dorsey en Glass met Odeo, zodat ze zich volledige op Twitter konden richten. Het sociale medium werd groter en groter. Een belangrijke reden hiervoor is, dat actueel nieuws heel snel verspreid werd. Een voorbeeld is de crash van Turkish Airlines in 2009 waar Twitter voor de gevestigde media als CNN al verslag deed van het ongeluk.

 

De layout van Twitter werd veranderd in 2011. Je hebt echter nog steeds de keuze om de ‘Old Twitter’ te gebruiken.

Cijfers

Sinds maart 2011 is het gemiddelde van 140 miljoen tweets per dag bereikt. Dat zijn er ruim 1600 per seconde! Een jaar geleden werden er ‘maar’ 50 miljoen per dag gepubliceerd. Het huidige record van aantal tweets per seconde werd gehaald in Japan na middernacht op nieuwjaarsdag: 6939.

 

Het aantal accounts dat bestaat is amper bij te houden. In maart 2011 werden er gemiddeld 460.000 nieuwe accounts aangemaakt per dag. Ook het aantal werknemers blijft toenemen. Aan het begin van 2008 waren dit er slechts acht, maar in maart 2011 waren dit er al 400.

Doelgroepen

twitterbird1De meeste mensen die Twitter gebruiken, zijn oudere volwassenen die eigenlijk niet eerder een sociaal netwerk gebruikten. Maar 11 procent van alle gebruikers zouden tussen de twaalf en zeventien jaar oud zijn. Dit komt vooral doordat de website eerst populair werd in de bedrijfswereld. Dit betekent niet dat Twitter niet voor iedereen is, want in principe kan iedereen een account aanmaken. Twitter is wel steeds meer ‘mainstream’ aan het worden, ook steeds meer jongeren maken een account aan. Als je iets interessants te vertellen hebt, of juist helemaal niet, of bekende personen wilt kunnen volgen, is dit de ideale manier. Twitter is iets populairder onder vrouwen dan onder mannen. 53% van de gebruikers is vrouw.

Hoe gebruik je Twitter?

Iedereen met een account op Twitter heeft een eigen profiel en profielfoto. Daarop kun je korte berichten van maximaal 140 tekens plaatsen. Je zet erop wat je aan het doen bent, waar je bent, wat je denkt of wat er om je heen gebeurt. Deze korte berichten worden tweets genoemd, en het plaatsen ervan heet tweeten of twitteren. Je doet dit via je computer en/of via je telefoon. De tweets worden geplaatst op je eigen pagina en op de pagina’s van je followers of volgers, mensen die hebben aangegeven jouw berichten te willen lezen. De tweets van de mensen die jij volgt, worden op de homepagina van jouw Twitter, jouw timeline, geplaatst. Als je wilt, kun je deze gebruikers indelen in de zogenaamde ‘lists’.

 

De onderwerpen waarover het meest getweet wordt, komen in de lijst ‘Trending Topics’ te staan. De afkorting hiervan is TT.

 

In je tweets kun je…..

  • Foto’s toevoegen, via sites als Twitpic en Yfrog.
  • Links plaatsen, die je kunt inkorten via bijvoorbeeld tinyurl.com. Sinds kort kort Twitter zelf de links die je plaatst automatisch in.
  • Hashtags (#) gebruiken, om iets te zoeken of te selecteren. Ze worden veel gebruikt voor dingen die verschillende mensen op dat moment aan het volgen zijn, zoals een tv-programma of actueel nieuws.
  • Een dialoog aangaan en reageren op andere gebruikers door een @ voor de gebruikersnaam te plaatsen in je tweet.
  • Vragen stellen, in Nederland populair met de hashtag #durftevragen of #dtv
  • De tweets van andere gebruikers delen met jouw followers, het zogenaamde retweeten. Om dit te doen klik je op ‘retweet’ of je kopieert de tweet en plaatst er ‘RT’ voor. Op de laatste manier kun je je eigen mening toevoegen.
  • Reclame maken voor je bedrijf. Ook tijdens presentaties kun je een timeline mee laten lopen, die je koppelt aan een #. Zo kan iedereen direct reageren op tweets uit de zaal.

 

Naast het plaatsen van gewone tweets, kun je ook een direct bericht, direct message, naar iemand sturen. Dit bericht kan alleen worden gelezen door de gebruiker aan wie je het bericht stuurt. Om dit snel te doen, plaats je een d voor de gebruikersnaam in het tekstvak onder ‘What’s happening?’.

 

Vaak is het lastig om aan mensen zonder Twitter-account uit te leggen hoe alles precies werkt. De beste manier om het te leren is daarom ook door het gewoon te doen.