Hoe kom je tot een passende social media strategie? We nemen je mee door de basis van social media om gefundeerd een aantal dingen uit te zoeken en eventueel te beslissen om de juiste dingen te doen voor je bedrijf op social media als Facebook en LinkedIn. Natuurlijk komen ook ander sociale platformen aan bod als we het over passende kanalen hebben. Er zijn twee variaties training waarbij de lange versie logischerwijs dieper op de materie kan ingaan.
Waarover gaat de training Social Media Strategie?
Doelen van de organisatie en positionering
Marketing, en dus ook social media, zijn dienend aan het bedrijfsresultaat en doelstellingen. Dus als eerste dienen we te kijken wat de bedrijfsdoelen zijn en wat vervolgens afgeleid de marketing doelen zijn. Die hebben meestal te maken met marktaandeel, merkbekendheid, associaties maar in veel gevallen staat er ook wel iets van een verkoop doelstelling bij waar marketing aan moet bijdragen. Zeker als er online sales of leadgeneratie is!
Bepalen juiste social media kanalen voor doelgroep en organisatie
Als we dat op een rij hebben dan kunnen we je uitleggen waarom je keuze dient te maken uit de verschillende kanalen. Welk kanaal is waarvoor en waar moet je rekening houden als je kijkt naar enerzijds content creatie en het posten ervan, maar ook wat betekenen de diverse kanalen voor je servicevraag? Als je eenmaal op een kanaal actief wordt kan er soms meer op je afkomen dan je dacht, ons doel is om dat te voorkomen en je de handvatten mee te geven om hier goed naar te kijken.
Bepalen juiste social content mix en interactie
Nadat we dit bepaald hebben, gaan we kijken naar wat de verschillende contentvormen zijn die gebruikt worden in de verschillende kanalen. Daarna kijken we naar hoe ga jij het beste om kan gaan met een content kalender. We leggen hier de hoofdzaken uit om hier op een goede manier met content-inhoud en vormen om te gaan. De gevorderden training maakt hier meer verschil in contentvormen en gaat dieper in op de mogelijkheden van de content kalender.
Interactie met doelgroep
Dit wordt hoofdzakelijk in de gevorderden training behandeld, waarbij het gaat om community management. Met interactie voedt je enerzijds je community en anderzijds breid je die daardoor ook uit en zorg je voor een grotere tevredenheid. Dit is zowel een service- als een marketingzaak.
Matchen resources met social media planning
Hoe bepaal ik of de organisatie het kan doen? Waar moet ik rekening mee houden als je kijkt naar de inzet van de kanalen en de hoeveelheid content en interactie? Social Media is GEEN bijbaan of iets wat iemand er eventjes bijdoet naast een volle baan. Alles wat je aandacht geeft groeit, maar als je met social media begint als bedrijf zonder resources (mensen, kennis en geld) en visie dan kan het hard in je gezicht terugkomen. Start grondig, en liever langzaam.
Voor wie is de training social media strategie?
Ondernemers, marketeers, verkoop managers, commercieel directeuren, online marketeers. De korte is een introductie, de langere geeft meer concrete handvatten om daadwerkelijk ook een plan zelf te kunnen maken.
Waar kom je mee thuis?
- Handout van de training;
- Voorbeeld van een content kalender;
- Handvatten om onderdelen van de social media te kunnen herkennen (basis) en zelf inzetten (gevorderden);
- Inzicht in de verschillen tussen de kanalen en de toepassing ervan om doelen te bereiken.
Incompany Social Media strategie training
Voor grotere groepen adviseren we om een maatwerk incompany training te volgen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken of vraag vrijblijvend een offerte aan!