Over Social Media
Social Media is in het bedrijfsleven de algemene noemer voor dialoog marketing met één of meerdere doelgroepen via online communities zoals Facebook, Twitter, Instagram, Linkedin of vergelijkbare platformen. Het is niet bedoeld om jouw boodschap bij mensen op te dringen (push), gebruikers van Social Media maken immers zelf uit waar zij naar kijken. Het is juist de kunst om mensen aan jouw te laten trekken (pull). Jouw bedrijf zal hier voordeel uit halen. Directe interactie met de doelgroep, actief je online reputatie verbeteren of nieuwe doelgroepen aanboren, de voordelen zijn divers en dankzij de verschillende Social Media allen bereikbaar.
Een social community is dat wat de naam al zegt. Een plaats waar mensen interactie hebben met elkaar op een informele wijze. Het doet er hier niet toe wie er met elkaar in contact komen. Leeftijd, geslacht en sociale klassen hebben hier geen invloed op. Iedereen is tegenwoordig in het bezit van Social Media accounts, of het nou een Facebook pagina of Twitter account is. Het beeld van Social Media is ook veranderd. Waar mensen eerst dachten dat Social Media alleen voor het kijken van foto’s en video’s (Youtube) was heeft het mis. Op je Social Media accounts is het mogelijk om blogs te plaatsen, wanneer mensen deze bekijken, belanden ze automatisch op jouw website.
Social Media als bedrijfskanaal
Wanneer je kiest voor het gebruik van Social Media neem je vrijwillig een stap naar transparantie en dialoog met je doelgroep. Je moet hier voorbereid op zijn en deze afstemmen op jouw bedrijf, je moet weten wat voor jouw bedrijf de beste vorm van communicatie is en welk netwerk je hiervoor moet gebruiken. Als je een persoonlijke relatie wilt met je doelgroep, is dit een puntje dat veel aandacht vraagt. Je zal je doelgroep informatie moeten verschaffen en met ze in gesprek moeten gaan. Uit deze handelingen haal je dan weer informatie, om je zelf te ontwikkelen.
Het is lastig om aan de kennis en een overzicht te komen over wat goed en wat niet goed is voor jouw bedrijfssituatie. Op internet staat enorm veel informatie, maar over het algemeen ligt de focus op Social Media als eindoplossing: het is geschikt voor ieder product en iedere doelgroep, ongeacht levensfase van ieder. Het draait niet alleen om doen, wanneer je maar van alles online zet en het is totaal niet relevant, zal het juist averechts werken. Je moet in de volgende stappen denken:
- Strategie
- Beleid
- Middelen
- Communicatie
Als je deze vier stappen volgt kom je uit op onze lijfspreuk: eerst denken, dan doen en vervolgens het resultaat meten (het is immers allemaal digitaal, dus meetbaar).
Cursus Social Media
De cursus Social Media is ontstaan om bedrijven te helpen bij het inzetten van Social Media. Het gaat niet om het ‘moeten doen’, maar juist om de kansen te spotten en daar met de juiste middelen op in te spelen. Welke community, welke frequentie, welke boodschap, wie moet leiden (doelgroep, bedrijf, beide?). Wil je alleen informatie verschaffen op je platform of wil je ook interactie? Is het doel van de community gericht op tijdverdrijf, of heeft het een zakelijk doel? Hoe zit het met je producten of diensten, moeten deze online aangeboden worden, omdat je zo min mogelijk schakels in de aankoop-funnel wenst? Dit zijn allemaal vragen waar jij antwoord op wilt, wij bieden je deze antwoorden aan in een cursus Social Media. Naast de diverse Social Media platformen behandelen we ook de Google accounts en de bijbehorende e-mailservice: Gmail.
Naast deze vragen, behandelt de Social Media cursus verder een aantal punten die je moet weten. Zoals we al eerder aangaven doe je bij het instappen als bedrijf in Social Media een vrijwillige stap naar transparantie en dialoog met je doelgroep. Er wordt van een bedrijf vaak verwacht dat de marketing verantwoordelijk is voor de Social Media, maar vaak ontbreekt de kennis bij de marketeers zelf. Net als bij andere marketing middelen denkt iedereen het zelf op te kunnen lossen. Het is een stuk eenvoudiger om je vragen te noteren en aan te vullen met de kennis die opdoet in een cursus Social Media. Wanneer je over de basis beschikt en weet wat je doet zal het resultaat vele malen hoger liggen, dan wanneer je zonder kennis zelf van alles gaat ondernemen . De cursus Social Media behandelt onder andere:
- Wat moet je doen om meer followers te krijgen?
- Welke typen Social Media zijn er en waar gebruik je ze voor?
- Hoe verhoog je klanttevredenheid via Social Media?
- Hoe zet je een professionele Social Media strategie op?
- Do’s and don’t s via relevante praktijkcases
- Het gevaar van Social Media, voorkomen en genezen
- Hoe los je issues met klanten op via Social Media?
Prijzen voor de cursus Social Media
De cursus Social Media wordt in slechts één dagdeel van vier uur gegeven. Je kunt kiezen voor een ochtend, middag of avond. De Social Media trainingen kunnen zowel in Breda, als op een eigen locatie gegeven worden. Neem contact op met ons en bekijk de mogelijkheden voor jouw bedrijf op het gebied van een cursus Social Media. Wij zullen dan samen met jou een vrijblijvende offerte maken. Vergeet niet om vóór je cursus Social Media een profiel aan te maken. Neem ook een logo en een bedrijfsbeschrijving mee naar de cursus.