Je gaat solliciteren en wilt je LinkedIn profiel even helemaal updaten. Met een succesvol profiel word je namelijk eerder uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Om een optimaal profiel te creëren hebben wij een paar tips opgesteld.
Professionele profielfoto
Een profielfoto is van groot belang op je LinkedIn profiel. Niet alleen onthouden mensen een gezicht beter maar dankzij een profielfoto is de kans een stuk groter om gevonden te worden. Voor een LinkedIn profielfoto zijn wel een paar ongeschreven etiquette. Je moet er namelijk voor zorgen dat het een recente foto is en dat het een zakelijke foto is. Een foto in een café is dus af te raden.
Headline
In je headline staat vaak standaard waar je werkzaam bent. Deze headline kan je ook goed aanpassen en personaliseren. Werk je bij een bekend bedrijf hoef je vaak niet meer te vermelden wat je precies doet. Maar wil je toch wat unieker zijn, maak dan een pakkende zin waarin je beschrijft wie en wat je doet. Voor een student is het slim om niet het bijbaantje in deze persoonlijke headline te hebben staan. Maar een omschrijving van de opleiding die je volgt.
Persoonlijke URL
Als je net een LinkedIn profiel aanmaakt krijg je een URL toegewezen. Deze URL is niet persoonlijk en vaak moeilijk te onthouden. Verander deze URL naar een persoonlijke URL.
Onder je profielfoto staat je URL. Klik op het bewerken teken. Hiermee kom je op de pagina waarop jouw openbaar profiel te zien is. In de rechter hoek kan je dan je URL aanpassen.
Websites toevoegen
Op je profiel kan je bij je contactgegevens 3 websites adressen invoeren. Je kunt dit doen door op het knopje contactgegevens aan te klikken en daarna te klikken op het pennetje naast de titel websites. Hier maak je een keuze tussen de verschillende mogelijkheden en voert naderhand de URL in.
Persoonlijke samenvatting
Tijdens een sollicitatiegesprek moet je altijd jezelf pitch, deze pitch schrijf je op je LinkedIn pagina zodat iedereen meteen op jouw profiel kan zien wie je bent en waar je in gespecialiseerd bent. Gebruik in je samenvatting trefwoorden. Zo kunnen bedrijven jou op die woorden vinden. De woorden moeten over de gehele samenvatting verspreid worden zodat het een makkelijk stuk is om te lezen.
Het beste is om een samenvatting in drie alinea’s op te delen. Als eerste vertel je wie je bent en wat je werkzaamheden zijn. Daarna vertel je in de tweede alinea voor welk bedrijf je werkt en wat het bedrijf doet. In de laatste alinea kan je goed je ervaringen opsommen. Deze ervaringen kan je later uitgebreid uitleggen onder het punt werkervaringen. Als laatste kan je ook nog als extra een document, foto, link, video of presentatie toevoegen.
Werkervaringen
Werkervaringen is het volgende punt op een LinkedIn profiel. Het goed toevoegen van je werkervaring is van belang voor een succesvol LinkedIn profiel. Bij elke werkervaring vermeld je onder anderen omschrijving van het bedrijf, je werkzaamheden en ervaringen destijds binnen het bedrijf en eventueel aanbevelingen van een zakenrelatie.
Vaardigheden
Op je LinkedIn pagina mag maximaal 50 vaardigheden toevoegen. Dit zijn er een hele hoop maar zorg ervoor dat je wel de vaardigheden toevoegt die echt voor jou van toepassing zijn. Daarnaast zijn er een hoop vaardigheden heel ruim uitgelegd.
Talen
Dit kopje is heel simpel. Hierbij geef je aan welke kennis van talen je bezit. Bij elke taal kan je de bekwaamheid aangeven. Je hebt de keuze uit basisvaardigheden, beperkte werkvaardigheid, professionele werkvaardigheid, volledige professionele vaardigheid of moedertaal of tweetalig.
Opleiding
Dit spreek neem ik aan voor zich. Je voegt de opleidingen toe die je volgt of hebt gevolgd. Heb je opleiding afgerond? Vermeld dan bij het volgende kopje dat jij een diploma hiervan bezit.
Diploma’s/certificaten
Hierbij hoef je niet je strikdiploma toe te voegen. Maar je diploma van je opleiding is altijd verstandig. Zo ziet iemand die jouw LinkedIn profiel bezoekt wat voor kennis jij op hebt gedaan tijdens de studie.
Interesse in meer informatie over het opbouwen van een persoonlijk LinkedIn profiel? Of wilt u voor uw bedrijf een LinkedIn profiel opbouwen? Kijk voor meer informatie over de cursus LinkedIn op de website of neem contact met ons op.