Tegenwoordig gebruiken steeds meer bedrijven een nieuw kanaal voor hun marketing doeleinden: Social Media. Deze zogenaamde Social Media marketing kan beschreven worden als een techniek waarbij sociale platformen worden ingezet om marketing of marketingcommunicatie doelstellingen te realiseren. De implementatie van een sterke Social Media campagne kan op een uitermate goedkope manier leiden tot meer succes voor het bedrijf. Social Media marketing heeft een interactieve werking en spreekt het publiek vaak erg aan. Het is in het bedrijfsleven niet voor niets de algemene noemer voor dialoog-marketing met één of meerdere doelgroepen.
De uitvoering van Social Media marketing is echter geen makkelijke taak. Veel bedrijven maken de fout het in te zetten omdat ze er veel van in het nieuws horen of andere bedrijven zien doen. Het is belangrijk dat men begrijpt dat Social Media marketing een middel is en geen doel. Dat wil zeggen, gebruik het alleen als het binnen de totale marketing communicatie past en een legitiem doel nastreeft, zoals het creëren van merkbinding. Daarbij moet er als vervolgstap nagedacht worden over de boodschap en welke kanalen er ingezet worden. Maar het grootste struikelblok voor veel bedrijven is de creativiteit die achter een effectieve Social Media marketing campagne schuilgaat.
Alle succesvolle Social Media campagnes bestaan uit een redelijk simpel, maar briljant idee. Neem bijvoorbeeld de Trojan Mailing campagne van DHL, waarbij de parcelshop er met slimme Social Media marketing voor zorgde dat concurrenten onbewust reclame maakten voor DHL. Het idee daarbij is redelijk simpel: we zorgen dat andere bedrijven onbewust pakketten bezorgen waarop staat dat wij een beter bedrijf zijn. De uitvoering is echter briljant: de video heeft ruim 5,5 miljoen views en het imago van het bedrijf is flink in waarde gestegen.
Wij kunnen jou door onze cursussen natuurlijk niet garanderen dat je een Social Media campagne creëert voor jouw bedrijf waarmee je 5,5 miljoen mensen enthousiast maakt, maar we helpen je wel de juiste kansen binnen Social Media marketing te spotten en daar met de juiste middelen op in te spelen. En met een beetje eigen creativiteit erbij is er tegenwoordig veel mogelijk.