Het is niet meer weg te denken bij veel bedrijven. Facebook als marketing middel, vooral voor de business to consumer bedrijven. Maar het beheer van een Facebook pagina is niet altijd even makkelijk. Zo gaan er nog veel bedrijven de fout in door alleen maar nieuwe klanten te willen bereiken. Hierbij een lijstje van de top 9 Facebook marketing fouten.
1. Focussen op nieuwe klanten werven
Veel bedrijven richten zich bij Facebook marketing vooral op het werven van nieuwe klanten. Dit betekent dat je huidige Facebook volgers nu weinig aandacht krijgen terwijl deze jouw pagina nu hoog houden. Het is volgens de sales en marketing logica vele malen goedkoper om een bestaande klant te behouden dan om een nieuwe te krijgen. Social Media kun je inzetten om van je klanten ambassadeurs te maken. Er al eens zo over nagedacht? Dit zou ook wel eens buiten je eigen kanaal kunnen gebeuren…. dus buiten je controle. Durf je dat? Besteed echt aandacht aan interactie met je klanten, of het nu gaat om nieuwe ontwikkelingen of om klachten of voorgestelde verbeteringen.
2. Geen marketing strategie
Veel bedrijven hebben voor het bedrijf een marketing strategie. Maar zodra ze Facebook marketing inzetten zijn ze niet bewust dat deze strategie ook op Facebook doorgezet moet worden. Zorg dat je Social Media campagne consistent is met je marketing strategie. Weet wat je doel is met een Facebook campagne en maak, om je doel te behalen, een duidelijk plan. Wil je je merk versterken? Hoe ga je dat meten? Wil je leads genereren, en zo ja, waar? Wil je keihard meer verkoop? Hoe ga je dat via Social Media triggeren? Een fool met een tool zonder doel is nog steeds een fool….
3. Te veel updates plaatsen
Per bedrijf verschilt de hoeveelheid updates die je kunt plaatsen via Facebook marketing. Vraag desnoods aan je volgers hoeveel berichten zij willen lezen per dag. Hou in je achterhoofd dat de berichten alleen iets interessants te bieden moeten hebben. Zodra iemand te veel updates ontvangt is er een grote kans dat deze persoon de pagina gaat unfollowen en dat wil je natuurlijk niet. Je kunt niet 20 keer per week iets relevants hebben. Doseer en probeer ook wat de interactie is op berichten als het gaat om inhoud en timing. Maak ook categorieën voor de inhoud voor in je content plan. Wat is een content plan? Vraag het ons…
4. Te weinig met Facebook marketing doen
Verwaarloos je Facebook pagina niet. Je hebt niet voor niets een pagina ontwikkeld voor jouw Facebook marketing. Je wilt graag in de schijnwerpers staan. Nodig mensen uit om jouw pagina te bezoeken. Zorg dat je pagina interessante berichten bevat en reageer op mensen die wat op jouw pagina doen. Wees ook niet bang voor transparante interactie of het melden van leuke ontwikkelingen buiten je eigen merk of bedrijf om. En geef openheid, toon mensen en processen ook als die niet 100% glad zijn. Social media is H-to-H….Human to Human.
5. Alleen maar over je zelf praten
Bloggen over wat je als bedrijf doet is prima, maar beperk het. Schrijf niet alleen maar artikeltjes over je bedrijf. Maar kijk ook eens op het nieuws over jouw branche en deel dit met je volgers. Het is interessant om te lezen en hiermee laat je niet alleen maar zien wie jij als bedrijf bent. Leg uit waarom je lezers en klanten waarde hebben. kun je ze wijzer maken? Doe dat, kennis delen is macht. niet kennis hebben. Breng écht nieuws naar je klanten waar ze wat aan hebben. Vaak zijn dat berichten die je niet wilt plaatsen omdat je het te “makkelijk vindt”, dit komt omdat er een kennisverschil is tussen jou en de klant en dat je dicht bij de klant moet blijven met “makkelijk” materiaal waar ze gelijk doorzien wat het is en er wellicht wat mee kunnen. Zoiets als dit lijstje…:-)
6. Niet alleen zeggen dat je goed bent
Je bent alleen goed als je het laat zien en ANDERE mensen zeggen dat je dat bent. Als jij op Facebook zegt: “kom naar ons, wij zijn goed!” maar op een review pagina staat dat je vreselijk slecht en laks bent, verlies je veel. Vraag om de meningen van mensen en laat hierdoor zien dat je goed bent. Of verbeter je op deze punten. En toon je autoriteit door het delen van kennis.
7. Verkeerde content waarin mensen niet geïnteresseerd zijn
Bedrijven plaatsen vaak de content die de bezoekers niet interesseert omdat het Push content is, dus wat je wil zeggen in plaats van wat men wil horen. De meeste interactie op Facebook wordt gerealiseerd bij het plaatsen van foto’s of video’s. Bedrijven plaatsen helaas veel lappen tekst over nieuwe dingen als reclame of linkjes waarmee dus minder interactie wordt gerealiseerd. Zonde en slecht.
8. Geen aandacht voor de mensen op facebook
Dit is een Social Media reputatie management puntje. Als jij interactie wilt, reageer dan ook op een vraag om aandacht van de klant, die nam de moeite. Natuurlijk is niet alles het reageren waard, maar dat kunnen de Facebook gebruikers ook wel inschatten. Zorg dat je op tijd reageert en dat je altijd beleeft blijft. Je moet interesse tonen in je fans. Zo voelen zij zich gewaardeerd en dragen ze op een positieve manier bij aan jouw reputatie.
9. Tegen de regels van Facebook in gaan
Facebook verbiedt het om een ‘Like, Deel en Win’ actie te organiseren binnen jouw Facebook marketing. Je mag namelijk van Facebook mensen niet dwingen om een bericht te delen om dan pas mee te mogen doen met de actie. Niet doen dus, het levert je ook alleen maar mensen op met een lage betrokkenheid wat per saldo de waarde van je profiel verlaagt.
Interesse in meer informatie over de meest voorkomende Facebook marketing missers? Of wilt u meer informatie over hoe je deze missers kan voorkomen middels advies en uitvoering op het vlak van Social Media? Volg dan onze Social Media cursussen of neem contact met ons op. Wij weten heel pragmatisch hoe je Social Media en dus ook Facebook marketing kunt inzetten om je doelen te realiseren. Strategisch maar doelgericht en praktisch.