Instagram is op dit moment de populairste foto applicatie en heeft tevens een enorm bereik. Instagram had voorheen al advertentiemogelijkheden. Deze advertenties verschenen voorheen als gesponsord bericht op de tijdlijn van Instagram gebruikers (zie de afbeelding hieronder). Onlangs zijn er voor consumenten nieuwe advertentiemogelijkheden bij gekomen. Deze nieuwe advertentiemogelijkheden bevinden zich nog niet op de Nederlandse markt, maar hier zal spoedig verandering in komen. In de volgende landen is het al wel mogelijk om middels de nieuwe advertentiemogelijkheden te adverteren op Instagram: De Verenigde Staten, Canada, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Australië en Frankrijk.
De nieuwe manier van adverteren op Instagram is een stuk voordeliger dan de bestaande manier. Eerst moesten adverteerders een minimumbudget van 200.000 dollar hebben. Deze grens zal verdwijnen en dan zal er gebruik gemaakt worden via een selfservice advertentie platform. Er bestaat al zo’n dergelijk platform bij Twitter. Door dit platform wordt het voor kleine en middelgrote bedrijven mogelijk om hun zichtbaarheid op Instagram te vergroten door zelf campagnes te ontwikkelen, te analyseren en verder te optimaliseren.
De voordelen van Instagram
Zoals iedereen weet zegt een foto meer dan 1000 woorden. Dit maakt Instagram een ideale en unieke applicatie. Door het grote bereik kunnen bedrijven en organisaties veel consumenten bereiken met de advertenties. Hieronder zijn een aantal voordelen genoemd van Instagram:
Het bereik
Instagram is een van de grootste spelers in de social media op dit moment. De meeste gebruikers zijn jongeren. Instagram heeft op dit moment 300 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Als je naar het aandeel van Nederland gaat kijken zie je dat het 1,8 miljoen gebruikers zijn. Als je het aantal gebruikers vergelijkt met de vorige jaren, wordt het duidelijk hoe groot Instagram werkelijk is en dat de applicatie een enorme groei doormaakt. Door dit grote bereik is het voor adverteerders een unieke kans om de doelgroep te bereiken.
Gevoelskwestie
Via Instagram is het mogelijk om de persoonlijke kant van je website of dergelijke te laten zien. Hierbij moet je denken aan een foto die op jouw website staat, deze foto creëert namelijk een bepaalde sfeer. Dit zorgt ervoor dat mensen meer betrokken raken bij jouw website. Door je persoonlijke kant te laten zien door middel van foto’s kan je in gaan spelen op het gevoel van de ontvangers van het desbetreffende Instagram bericht. Hieronder zie je zo’n soort advertentie. Je krijgt een kind uit een derde wereld land te zien, als je dit ziet krijg je het gevoel dat je er iets aan moet gaan doen. Als je een soort gelijk verhaal zou lezen, blijft dat gevoel vaak weg. Doordat Instagram gebruik maakt van foto’s krijg je er een gevoel bij.
Wij geven algemene trainingen over het nut van social media en de diverse types en gebruiken. Veelal geven wij advies en de trainingen worden gegeven op maat. Wil je meer te weten komen over onder andere adverteren op social media? Neem dan gerust contact met ons op!