skip to main content

Facebook

Facebook is een sociale netwerksite die steeds populairder wordt in Nederland. Gebruikers hebben eenfacebook-social-media eigen profiel en kunnen onder andere hun status updaten, foto’s uploaden en reageren op de berichten van hun ‘vrienden’.

Het ontstaan van Facebook

In 2004 richtte Mark Zuckerberg in Palo Alto, Californië, de site ‘The facebook’ op voor de studenten van het Harvard College. Dit werd al snel uitgebreid naar de leden van de hele Harvard Universiteit en andere universiteiten. Sinds september 2006 kan iedereen vanaf 13 jaar zich aanmelden bij Facebook.

 

In 2006 zou Yahoo de site overnemen voor een bedrag rond de miljard dollar. Toen er een mondelinge overeenkomst was, verlaagde Yahoo haar bod naar 800 miljoen en weigerde Zuckerberg zijn site te verkopen. Yahoo probeerde het opnieuw met 1 miljard, maar kreeg de eigenaar niet meer om. Na Yahoo hebben ook Microsoft en Google aangegeven geïnteresseerd te zijn in een belang in Facebook. In 2007 heeft Microsoft dan ook een belang genomen van 1.6 procent in Facebook, en legde daar maar liefst 240 miljoen dollar voor neer.

 

De populariteit van Facebook steeg met het introduceren van verschillende API’s, manieren voor anderen om de data van Facebook in hun eigen applicatie te gebruiken. Door de stijgende populariteit werd de site vertaald in het Spaans, Frans en Duits en later vele andere. De Nederlandse versie van Facebook bestaat sinds mei 2008.

Cijfers

(bron: Veldmerk)

findusonfacebook

Facebook is zeer populair en lijkt vooral in Nederland alleen maar populairder te worden. In Amerika heeft de site meer bezoekers dan Google! Het aantal gebruikers op Facebook was rond maart 2011 642.613.700. De meesten hiervan komen uit de Verenigde Staten. Nederland staat op de 30e plaats van de lijst van landen met de meeste gebruikers.
Elke twintig minuten worden 1.8 miljoen nieuwe statussen, een miljoen links, 2.7 miljoen foto’s en 10 miljoen reacties geplaatst. De gemiddelde Nederlandse gebruiker is 54.3 minuten aanwezig op Facebook per maand.

Doelgroepen

In principe is Facebook toegankelijk voor iedereen die 13 jaar of ouder is. In vergelijking met Hyves zijn er veel meer hoogopgeleide en internationaal georiënteerde gebruikers te vinden op Facebook. Dit komt natuurlijk vooral doordat Facebook een wereldwijd social network is, terwijl Hyves eigenlijk alleen door Nederlanders wordt gebruikt. Dit maakt het ook voor bedrijven en volwassen individuen erg interessant om een account aan te maken.

Hoe gebruik je Facebook?

Iedereen die Facebook heeft, heeft een eigen profielpagina. Als je eenmaal een Facebook-account hebt, kun je vrienden toevoegen. Dit moet door beide personen geaccepteerd worden, wat betekent dat je mensen die je bijvoorbeeld niet kent van je profiel kunt weren. Op de startpagina van Facebook zie je de updates uit je vriendennetwerk.

Op de startpagina van Facebook

Na het inloggen kom je terecht op je persoonlijke homepage van Facebook. Hierop staan jouw updates en alle updates van je vrienden. In het linkermenu heb je de keuze uit verschillende kopjes:

 

  • Onder het kopje ‘nieuwsoverzicht’ kun je selecteren op ‘meest recent’, waarbij je alle updates te zien krijgt, of op ‘belangrijkste nieuws’, alleen de meest interessante updates met veel reacties en ‘likes’. Op Facebook kun je bij elke status, foto of andere update namelijk klikken op de ‘vind ik leuk’-knop. Vervolgens komt er bij die update te staan dat jij, en mogelijke andere gebruikers, die leuk vinden. Zo kun je laten weten dat je iets leuk, mooi of grappig vindt zonder elke keer een uitgebreide reactie te typen.
  • Op Facebook heb je ook de mogelijkheid om privéberichten te sturen. Dit gaat via het kopje ‘berichten’ in het linkermenu op je startpagina.
  • Onder het kopje ‘evenementen’ komen, zoals de naam al zegt, alle evenementen te staan. Hieronder vallen de verjaardagen van je vrienden, maar ook evenementen die zijn aangemaakt. Je kunt dus zelf een evenement toevoegen, zoals een groot feest in de stad. Mensen kunnen vervolgens aangeven of ze aanwezig zullen zijn of niet.
  • Als je op ‘vrienden’ klikt, kun je je vriendenlijst beheren en nieuwe vrienden toevoegen door met andere netwerken te zoeken naar mensen die je kent.
  • Als je gemakkelijk updates wilt delen met maar een beperkte groep vrienden of familie, kun je een groep aanmaken. Je kunt zelf kiezen wie je als leden wilt toevoegen. Je kunt kiezen voor drie soorten groepen:
    – openbaar: iedereen kan alles bekijken, ook gebruikers die niet lid zijn
    – besloten: iedereen kan de groep zelf en de leden ervan zien, maar de berichten kunnen alleen bekeken worden door de leden
    – geheim: alles is alleen zichtbaar voor leden
  • Onder ‘verzoeken voor spelletjes’ staan de verzoeken die andere gebruikers je hebben gestuurd.
  • Bij ‘vragen’ kun je de vragen die vrienden hebben beantwoord zien en zelf ook beantwoorden. Dit zijn multiple-choicevragen die een gebruiker zelf kan aanmaken. Als je wilt, kun je zelf ook een vraag stellen aan je vrienden door op ‘delen: vraag’ te klikken.
  • Onder ‘meer’ komen de spelletjes en andere toepassingen te staan, en kopjes als ‘foto’s’, ‘notities’ en ‘links’

Jouw profiel op Facebook

Jouw eigen profiel bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Je prikbord is het sociale onderdeel van Facebook. Hierop komen al je updates te staan. Deze updates kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het plaatsen van een status. In deze status zet je wat je aan het doen bent of waar je bent. Anderen kunnen hierop reageren of klikken op ‘vind ik leuk’. Het is niet de bedoeling dat je elk klein dingetje in je status op Facebook zet, daar is Twitter voor. Je kunt ook foto’s en video’s toevoegen en deze indelen in verschillende albums. Andere gebruikers kunnen berichten plaatsen op je prikbord. Ook komt het op je prikbord te staan als je ergens een reactie op hebt geplaatst en als je foto’s aan je album hebt toegevoegd. In principe wordt elke actie die je onderneemt op Facebook zichtbaar op je prikbord.
  • Bij info vindt je informatie die jij over jezelf hebt opgegeven. Je naam, geboortedatum en relatie, maar ook je interesses. Zo kun je je hobby’s toevoegen, en je werk, school, sport, favoriete clubs, favoriete artiesten en tv-programma’s.
  • Het kopje foto’s spreekt voor zich. Hier komen de foto’s die je hebt geüpload te staan. In de foto’s van jezelf en van anderen kun je mensen ‘taggen’. Je geeft dan de mensen op die op de foto staan. De foto’s waarin jij bent getagd, komen ook op je profiel te staan onder ‘foto’s en video’s waar jij op staat’.
  • Onder het kopje notities komen notities te staan die je toevoegt.
  • Bij ‘vrienden’ staat een lijst met al je vrienden en kun je daar ook in zoeken. Tevens staat er links op je profiel altijd een lijstje vrienden en eventuele familie. Op facebook kun je namelijk ook vrienden markeren als zus, broer of opa.

Notificaties

Helemaal links bovenin, naast het Facebooklogo, staan drie symbolen: één voor vriendschapsverzoeken, één voor berichten en één voor meldingen. Als er nieuwe verzoeken, berichten of meldingen zijn komt hierbij een rood vakje met het aantal nieuwe meldingen erin te staan. Je kunt hierop klikken en dan zie je precies wie wat geplaatst heeft.

 

Standaard staat ingesteld dat je ook alle notificaties via de mail ontvangt. Dit kan echter resulteren in een enorme hoeveelheid e-mail, dus je kunt ook instellen dat je bepaalde dingen niet ook via de mail wilt ontvangen.