Wat is Twitter?
Twitter is een sociaal netwerk waarbij je met mensen van over de hele wereld berichtjes kunt delen. Je maakt op Twitter een vriendenlijst aan die jij graag wilt volgen en die jou eventueel ook terug willen volgen zodat jullie via Twitter met elkaar kunnen communiceren. Om te communiceren kan je een kort berichtje, van totaal 140 woorden, maken en uitwisselen met jouw vriendenlijst op Twitter. Totaal maken er in Nederland nog 2,8 miljoen mensen nog gebruik van Twitter. Hiervan maakt 1 miljoen er dagelijks gebruik van. Naast het gewoon delen van berichtjes kan je ook adverteren op Twitter, ook wel Twitter advertising genoemd. Al de informatie die jij wilt weten over hoe Twitter advertising werkt is te vinden in dit artikel.
Hoe werkt adverteren op Twitter?
Sinds 2013 is het mogelijk om te adverteren op Twitter, ook wel Twitter advertising genoemd. Twitter is in een korte tijd enorm gegroeid en steeds meer Nederlandse bedrijven adverteren op Twitter. Maar waarom moet je nu adverteren op Twitter en hoe werd adverteren op Twitter eigenlijk?
Campagnedoelstelling bepalen
Als eerste moet je bepalen welk doel jij wilt bereiken met een Twitter advertising. Je selecteert namelijk in de eerste optie van Twitter advertising welk campagnedoelstelling jij hebt. Je kunt maar één doelstelling hebben per campagne. Heb jij meer doelstellingen? Dan maak je meerdere campagnes.
De doelstellingen die Twitter heeft opgesteld:
- Volgers: laat uw community op Twitter groeien.
- Websiteclicks en –conversies: mensen naar uw site leiden (voor aankopen, registraties, enzovoort).
- Tweetinteracties: meer mensen bereiken men aanzetten tot gesprekken.
- App-installaties of –interacties: zorg dat mensen uw mobiele app installeren of er interacties mee aangaan.
- leads op Twitter: e-mailadressen verzamelen van mensen die geïnteresseerd zijn in uw bedrijf.
Campagne en advertentie opstellen
Nu je de doelstelling aangegeven hebt kun je echt beginnen met Twitter advertising en je campagne opzetten. Als eerste geef je jouw campagne een naam en bepaal je wanneer je de campagne uit wilt voeren. Je kunt kiezen om gelijk jouw campagne te starten en voortdurend actief te houden of een begin- en einddatum aanpassen.
Je kunt op Twitter adverteren middels Twitterbericht advertenties. Je maakt een tweet waarvan jij denkt dat die aanspreekt op je volgers. Als je klaar bent kan op de knop ‘Tweet maken (alleen uitgelicht)’ klikken. Nu krijg jij aan de rechter kant te zien hoe jouw tweet eruit ziet. Naast die ene tweet kan je er ook meerdere maken. Dit is aan te raden omdat je met meerdere tweets kan zien welke tweet voor de meeste conversie zorgt.
Doelgroep kiezen
Het volgende punt van adverteren op Twitter is je doelgroep bepalen. Dit kun je doen door volgers en de interesses te selecteren of om aangepaste doelgroepen te bepalen. Volgers en de interesses selecteren gaat als volgt: Je kunt aangeven welke Twitter-gebruikers volgens jou de meeste volgers hebben die jouw advertentie interessant kunnen vinden. Voor dit artikel kan ik invullen @TwitterAds. Ik denk namelijk dat ik hiermee de doelgroep bereik die ik wil bereiken. Naast de volgers kan je ook nog interesse-categorieën selecteren. Kies zelf interesses of kies uit de standaardlijst waar jij doorheen kunt bladeren. De aangepaste doelgroep bepalen gaat anders dan interesses en volgers. Je wilt namelijk een hele andere doelgroep bereiken dan dat je met de optie interesses en volgers kunt doen. De aangepaste doelgroep maken doe je op de volgende volgorde:
- Kies de locaties die jij wilt gaan bereiken
- Kies op welk geslacht jij je wilt gaan richten
- Als laatste kies je een taal waarmee jij mensen wilt bereiken
Bepaal het budget voor jouw campagne
Bij deze optie stel je een dagelijks maximum in. Je bepaalt dus hoeveel jij per dag maximaal wilt uitgeven aan de advertentie. Dit bedrag wordt dagelijks om middernacht opnieuw ingesteld. Als je budget bereikt is dan wordt de hele dag jouw advertentie niet meer getoond. Je kunt zelf kiezen of jij jouw advertentie alleen op één gedeelte van de dag wilt laten zien en zo jouw budget gelijk opmaakt, of dat jouw advertentie over de gehele dag getoond moet worden en dus jouw budget voor de hele dag beschikbaar is.
Je kunt naast het invullen van het dagelijks budget ook een maximum bod invullen per doelstelling. Dus heb jij als doel nieuwe volgers? Dan kan je invullen hoeveel geld je per nieuwe volger uit wilt geven. Hierop past Twitter advertising aan hoe vaak zij jouw advertentie laten zien.
Uiteindelijk kan je aan de rechterkant van jouw beeldscherm zien hoeveel bereik jouw advertentie naar verwachting gaat hebben met het aangegeven budget.
Je kunt dus op Twitter adverteren door de genoemde stappen door te lopen. Twijfel dus niet en begin met Twitter advertising!
Prijzen per cursus
De cursus adverteren op Twitter wordt in slechts één dagdeel van vier uur gegeven. Je kunt kiezen voor een ochtend, middag of avond. De Twitter advertising trainingen kunnen zowel in Breda, als op een eigen locatie gegeven worden. Neem contact op met ons en bekijk de mogelijkheden voor jouw bedrijf op het gebied van een cursus adverteren op Twitter. Wij zullen dan samen met jou een vrijblijvende offerte maken. Vergeet niet om vóór je cursus Twitter advertising een profiel aan te maken. Neem ook een logo en een bedrijfsbeschrijving mee naar de cursus.